mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Ευθύμιος Φλουρέντζου είχε σήμερα το απόγευμα χωριστές συναντήσεις με αντιπροσωπείες του Οργανισμού Συγκοινωνιών Επαρχίας Λευκωσίας (ΟΣΕΛ) και της Εταιρείας Μεταφορών Λεμεσού (ΕΜΕΛ), στην παρουσία του Προέδρου και μελών της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών και Έργων.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους μετά τις συναντήσεις ο κ. Υπουργός ανέφερε τα εξής: «Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων έχουν γίνει κάποιες προτάσεις από πλευράς του Υπουργείου, σε μια προσπάθεια να επιλυθούν κάποια προβλήματα ρευστότητας, και ανταποκρινόμενοι στις συζητήσεις τις οποίες είχαμε με τις εταιρείες. Συγκεκριμένα, έχουμε προτείνει όπως κατά τις πληρωμές κατά τους τρέχοντες μήνες καταβάλλεται και λαμβάνεται υπόψη η αύξηση στο εργατικό κόστος και η αύξηση στα καύσιμα και συνεπώς, αντί να καταβάλλεται το 95% της αξίας των καυσίμων ή των εργατικών του προηγούμενου έτους, θα καταβάλλεται τη δεδομένη στιγμή ούτως ώστε να μπορούν οι εταιρείες να καλύπτουν από την κρατική κυβερνητική συνεισφορά το κόστος της παρεχόμενης υπηρεσίας και συνεπώς να μην εκτίθενται στον οποιοδήποτε κίνδυνο επί ιδίων κεφαλαίων.

Φαίνεται ότι ενώ η πρόταση αυτή θα γινόταν αποδεκτή, εντούτοις από πλευράς Λευκωσίας και ιδιαίτερα μετόχου του ΟΣΕΛ, επανήλθε έντονα το θέμα των ενοικίων των λεωφορείων τα οποία ανήκουν σε μετόχους και βρίσκονται στην υπηρεσία του ΟΣΕΛ. Θεωρώ ότι αυτό το θέμα είχε λήξει από τον Φεβρουάριο όταν έγινε αποδεκτή η συμβιβαστική πρόταση την οποία είχα υποβάλει, όπου αυξήθηκε κατά ένα ποσοστό της τάξης του 10% περίπου, το ποσό το οποίο δινόταν στα λεωφορεία ανάλογα με τον τύπο του λεωφορείου. Για την Λευκωσία θα πρέπει να πω ότι οι λογαριασμοί του 2010 ουσιαστικά έχουν κλείσει, τυπικά είναι ανοικτοί, γιατί αυτό το οποίο βρίσκεται υπό συζήτηση είναι ένα ποσό της τάξης των 200.000 ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος για το 2010 ανέρχεται στα 9.800.000 ευρώ. Έχω εισηγηθεί και εκεί, ανεξάρτητα, για να κλείσει και το 2010, να καταβληθεί αυτό το ποσό ούτως ώστε να μην υπάρχει αυτό το θέμα μεταξύ της αναθέτουσας Αρχής και των ανάδοχων εταιρειών. Παράλληλα έχουμε τονίσει ότι θέλουμε να έχουμε όλα εκείνα τα τιμολόγια τα οποία θα μας επιτρέψουν να προχωρήσουμε σε έλεγχο και να μπορούμε να λέμε ότι για κάθε πληρωμή η οποία γίνεται υπάρχει και το αντίστοιχο παραστατικό. Φαίνεται ότι, από πλευράς Λεμεσού τουλάχιστον, δεν γίνεται αποδεκτή η θέση αυτή, παρά το γεγονός ότι λένε ότι μπορεί να γίνει ο έλεγχος, εντούτοις ζητούν να τεθεί αυτό το δικαίωμα το οποίο έχει το κράτος στο να προβαίνει σε τέτοιας μορφής ελέγχους κάτω από άλλη βάση που κατά την γνώμη μου δεν δικαιολογείται. Θεωρώ ότι το κράτος έχει το δικαίωμα να έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα του επιτρέπουν να προβαίνει στους αναγκαίους ελέγχους.

Για τις υπόλοιπες επαρχίες, ιδιαίτερα για τη Λάρνακα και την Αμμόχωστο, είμαστε σε πολύ προχωρημένο στάδιο και ευελπιστώ ότι και με την πληρωμή που θα γίνει αύριο θα άρουν τα απεργιακά μέτρα. Απευθύνω προς όλους έκκληση να σκεφθούν καλά την ταλαιπωρία την οποία υφίσταται ο κόσμος και να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων».

Σε ερώτηση για το θέμα του ελέγχου των τιμολογίων των εταιρειών, ο κ. Φλουρέντζου είπε τα εξής:

«Η αρμόδια Αρχή για να πάρει τα τιμολόγια είναι το Υπουργείο που είναι η αναθέτουσα Αρχή. Εκείνη ζητεί, εκείνη προβαίνει σε ελέγχους. Από εκεί και πέρα γίνονται οι έλεγχοι και το κάθε τι παίρνει την πορεία του».

Σε άλλη ερώτηση δημοσιογράφου ο κ. Υπουργός ανέφερε τα ακόλουθα:

«Το κράτος, στα πλαίσια των υποχρεώσεων που ανέλαβε με τη σύμβαση - ανάθεση των δημόσιων συγκοινωνιών, προβαίνει στις πληρωμές με βάση αυτή τη σύμβαση. Προχωρήσαμε μέσα από την κεντρική επιτροπή αλλαγών και απαιτήσεων να αλλάξουμε τη διαδικασία των πληρωμών και να πάμε από την τριμηνία στον μήνα, και αλλάξαμε και το ποσοστό από 80% σε 95% στη βάση προκαταρτικών λογαριασμών και όχι εξελεγμένων λογαριασμών. Ο καθένας θα πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του και να εξάξει τα συμπεράσματα του. Εάν κάποιοι θέλουν να έχουμε συγκοινωνίες τις οποίες θα πληρώνουμε χωρίς να ελέγχουμε, νομίζω ότι αυτό δεν γίνεται.

Το κράτος στηρίζει τις δημόσιες συγκοινωνίες και θα συνεχίσει να τις στηρίζει. Γι’ αυτό καταβάλλει την κυβερνητική συνεισφορά μέσα από τα πλαίσια αυτής της σύμβασης. Προχωρούμε στους ελέγχους ούτως ώστε να είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι αυτά τα οποία πληρώνει ο κυπριακός λαός διαχειρίζονται σωστά. Από εκεί και πέρα εκείνο το οποίο μπορώ να πω είναι ότι αναμένω και τις εταιρείες να συνεργαστούν μαζί με την αναθέτουσα Αρχή για το καλώς νοούμενο συμφέρον των δημόσιων συγκοινωνιών. Δεν πρέπει να ζητούμε κάτι το οποίο δεν μπορεί να είναι, στο τέλος της ημέρας, πέρα από τα πλαίσια που καθόριζε η σύμβαση».

Εξάλλου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Φλουρέντζου είπε τα εξής:

«Ο τρόπος χειρισμού της σύμβασης εκ μέρους των αναδόχων εταιρειών καταλήγει ως αποτέλεσμα στο να βγάλει τους εργαζομένους στις συγκοινωνίες στους δρόμους και να βρίσκονται σε απεργία. Συνεπώς εδώ εγείρεται ένα θέμα: Αφού το κράτος έχει καταβάλει αυτά τα οποία θα έπρεπε να καταβάλει και αντιστοιχούν στον μήνα Οκτώβριο και θα καταβάλει μέχρι τις 20 του Δεκέμβρη αυτά που θα αντιστοιχούν στον μήνα Νοέμβριο, γιατί δεν πληρώνονται οι υπάλληλοι των εταιρειών για να αρθούν τα απεργιακά μέτρα;»